Monday, May 15, 2017

Valehtelun kulttuuri

Tällä kertaa on kunnostautunut Lumon.

Tilattiin muutama viikko sitten terassille lasitettu kaide. Käytiin paikallisessa toimistossa ja kysyttiin yhtenäisistä laseista, koska ylimääräisiä tolppia ja saumoja ei haluta maisemaa pimittämään. Kysyttiin nimen omaan pitkiä laseja, ja myyjät kehuivat että nyt sellaisia saa.

Ensimmäisessä piirustuksessa jota näytettiin kaupanteon yhteydessä lasit oli piirretty yhtenäisinä, tämä dokumentti on kyllä tallessa. Jonkin aikaa tilauksen jälkeen tuli siten sähköpostissa tuotekortti jossa on hennolla viivalla piirretty pystyviivat, mutta mitään selitystä niille ei ollut. Korttiin ei kiinnitetty sen kummempaa huomiota vaan uskottiin suomalaisen myyjän sanaan.

Ei olisi pitänyt. Kun tavara tuli tontille, ilmeni että kaidelasit onkin tehty 70-90 cm soiroista joita ladotaan vierekkäin tarvittava määrä. Epäilemättä leveämmät olisivat vaatineet paksumpaa lasia joka on tietysti kalliimpaa. Hinta nyt ei ollut meillä se ensisijainen kriteeri vaan nimen omaan yhtenäinen lasi.

Nähdäkseni tähän toimintamalliin on toimittajan puolelta kaksi vaihtoehtoista syytä:
a.) Toimittaja on todennut että tulee parempi kate kun laitetaan ohuempaa ja siten halvempaa lasia.
b.) Myyjät ovat jo alun alkaen tiedostaneet tilanteen ja joko suoraan valehdelleet tai ainakin huolellisesti jättäneet kertomatta ruutujen todellisen leveyden, vaikka varmasti tehtiin selväksi mitä haluttiin. Millään muulla ei ole väli kuin tilauksen allekirjoituksella.

Näyttää olevan rakennusalalla yleistä että kun on nimi saatu tilauspaperiin, lähetetään vasta jälkikäteen lisää dokumentteja joista selviää (jos sittenkään) mitä on ostettu.

Lumonilla se on tuotekortti, Mammutilla "Ohjeita tilaajalle", joka suomeksi tarkoittaa "Tilaajan lisävastuut ja velvoitteet".

Ilmoitimme että hakekaa romunne pois, tavara ei ole sitä mitä tilattiin. Myyjä ilmoitti yks'kantaan että kauppaa ei voi perua. No odotellaan sitten niitä yhtenäisiä laseja, olkaahan kuulolla...





No comments:

Post a Comment