Thursday, August 18, 2016

2016 - kesäkuu
Mammutti toimitti kellarin piirustukset ME-perustuksille ja sieltä saatiin lopulta tarjous. Se hyväksyttiin. Muutamaa maarakentajaa haastateltiin ja sopimus saatiin aikaiseksi. Siispä vanhan mökin tyhjennykseen ja purku käyntiin.

Jonkin verran tavaroita on tarkoitus säästää, niitä varten hankittiin Motonetistä rättitalli sadesuojaksi. Eihän se mikään murtovarma tila ole mutta eipä nuo tavaratkaan järin arvokkaita ole.

Aika järkyttävän iso kuoppa syntyi. Tontille ei kovin paljon sovi läjittämään, kun puustoa ei haluta tuhota. En tiedä montako kuormaa on ajettu pois mutta 700-800 irtokuutiota ei kauas heitä. Aika mukavaa kivetöntä maaperää, hiekkaa ja silttiä. Syvemmällä maaperä muuttui toisessa päässä savipitoisemmaksi. Vettä ei tihku mistään. Epäilen että salaojaputket pysyvät kuivina, mutta sittenhän se nähdään. Niistä ja murskeista ei kuitenkaan tingitä.

Mammutti yritti siirtää aloitusta kuukaudella. Syksyn kosteita kelejä ajatellen se ei kuulostanut hyvältä, pieni siirto kuitenkin tehtiin.

2016 - heinäkuu
ME-perustuksen alkuperäinen aloituspäivämäärä oli 18.7. Sekin vähän viivästyi, mutta ei haitanne koko projektissa. Koko ajan pitää kyllä olla vahtimassa että tarvittavat läpivientiputket tulevat asennettua. Vaan eipä tullut sittenkään, niitä piti laitattaa muutama lisää anturavaluun. Anturat valettiin paikan päällä, valmista tuli 25.7.2016.

Kellarin seinäelementit tulivat paikalle 27.7.2016. Ne nostettiin saman tien paikalleen. Sellainen episodi oli tässäkin että vaikka kaikille toimittajille on terotettu etukäteen että TARKISTAKAA millaisella vehkeellä perille pääsee, niin ei vaan mene perille.  Niinhän siinä kävi että toinen seinälasti jäi mökkitien risteykseen jumiin kun kuski ei katsonut peilejään. Puoliperävaunu oikaisi kiven yli, kaksi rengasta ja vannetta solmussa. Eikä pysty vaihtamaan siinä kun kivet estää. Selvisivät siitä tilaamalla järeän nuppinosturin jolla sai siirrettyä perävaunua sivuttain reilun metrin.

Ontelolaatat tulivat 29.7.2016, jälleen pitkällä yhdistelmällä. Tällä kertaa onneksi meni viesti perille ja suostuivat lastaamaan pitkälavaiseen nuppiin isomman tien varressa. Arvatkaa vaan montako puhelua piti ottaa tämänkin varmistamiseksi.

Jossakin vaiheessa toimittajien välisestä yhteydenpidosta on kadonnut tieto autotallin perustuksista. Lopulta se löytyi ja todettiin että kyllä se on tarjouksessa mukana. Huh helpotusta siltä osin.

Mammuttiakin viisattiin tuosta työmaasta, soitettiin työn johtajalle että kannattaisi käydä paikan päällä tutustumassa tilanteeseen, hän voisi paikat mihin hirret, kattotuolit yms. kannattaisi sijoittaa niin ettei väylät mene tukkoon ja pystytys onnistuisi sujuvasti. Meille kun tämä on ensimmäinen (ja todennäköisesti viimeinen) rakennusprojekti niin käytännön kokemusta puuttuu.

Vastaus oli tyly: En tule eikä kiinnosta.  "Myyjien puheet on pelkkää sanahelinää" (tarkka lainaus). Hieman kritisoitiin ja sanottiin että ehkäpä soitamme toimitusjohtajalle. Työnjohtaja sanoi että hyvähän se olisi jos joku soittaisi.

Soitto toimitusjohtajalle
No sitten soitettiin. Kerrottiin myös että meille on luvattu suomalainen pystytysporukka (ei meillä virolaisiakaan vastaan mitään ole mutta kieliongelma merkitsee sitä että kun jotain sanoo ja kysyy että ymmärsitkö niin vastaus on joo kyllä kyllä. Sitten kun menet tarkistamaan niin toteat että ihan sama vaikket olisi puhunut koko asiasta. Pitää pyytää selittämään omin sanoin mitä pitää tehdä niin kuin lapselta).

Toimari sanoi että ei yhtään tiedä mikä porukka tulee, voi olla vaikka venäläisiä jotka ei ole hirsiä nähneetkään. Olipas hienoa asiakaspalvelua. Muutenkin asiakkaan kohtelu oli sellaista että jos olisin tuon firman hallituksessa niin äänestäisin tj:n fudujen puolesta ensimmäisessä mahdollisessa kokouksessa.

No, onneksi äänivalta asiassa on sillä jonka tilillä rahat majailee. Laskun jos erehtyy sinisilmäisenä maksamaan niin sitten on turha enää äpistä.



No comments:

Post a Comment